[INCREÏBLE, URGENT, BOMBA] Catalunya Diari i la vergonya periodística

Perdoneu. No era la meva intenció resultar sensacionalista en el titular. Bé, en realitat sí. Aquesta és la manera com Catalunya Diari titula dia rere dia les seves entrades que comparteix a Facebook. Més enllà de la mediocre qualitat de les informacions que proporciona aquest pseudodiari, l’ús indecent del clickbait i el morbo en els titulars és un dels seus trets més característics.

No sé per què un dia vaig començar a seguir a Facebook un mitjà com aquest, però la qüestió és que finalment vaig recapacitar i vaig clicar a “Ja no m’agrada” per així deixar de veure en el meu timeline coses com les que avui rescato en aquesta crítica de notícies que, encara que sembli impossible, només tenen un dia de vida. Sí, totes les barbaritats que veurem, publicades en tan sols 24 hores.

Una de les sorpreses que t’emportes en entrar al Facebook de Catalunya Diari és la gran quantitat de notícies inútils que pretenen vendre’ns per informació de vital importància: que si el Yoyas de Gran Hermano 2, que si Olaya de Mujeres y Hombres y viceversa… Gràcies, perquè si no m’arribo a assabentar d’aquest contingut tan substancial no podria viure.

Però a part de peces supèrflues com aquestes, hi ha dues coses que ens haurien de preocupar encara més: una com a periodistes, l’altra com a societat. Mentre que un dels principis del periodisme és informar en totes les instàncies de la notícia, Catalunya Diari es limita a donar informacions a mitges en els titulars de Facebook acompanyats d’exclamacions, majúscules i morbo que incita el clickbait. A més, la majoria de vegades el titular de Facebook no té res a veure amb el de la notícia del diari, així que es contribueix una vegada més a desinformar.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

El problema més gran d’aquesta pràctica és que s’aplica en notícies que podrien ferir la sensibilitat dels lectors: “ÚLTIMA HORA: Atropellament al metro de Barcelona“. Aquesta no és la manera de tractar un succés tan tràgic com l’envestiment d’algú per un metro. Però n’hi ha més, altres insensateses publicades per aquest diari juguen amb temes tan crus com el suïcidi i fins i tot freguen la islamofòbia.

Són els casos d’una notícia en què es parla de l’intent de suïcidi de la celebrity José Fernando amenaçant de saltar des d’un primer pis en un enfocament completament sensacionalista i d’una altra en la qual s’assegura de manera generalista que “els musulmans tenen l’estratègia de convertir els catalans a l’Islam”, sense especificar que es tracta d’una campanya duta a terme per un grup reduït.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

D’altra banda, la qüestió social que hauríem de tenir en compte en seguir mitjans com aquest és la del sexisme utilitzat per guanyar clics, utilitzant la dona com a reclam sexual del més masclista i pretensiós. No és ni mig normal que es presenti una notícia sobre l’adéu d’una col·laboradora d’un programa del cor amb un trist paràgraf que només posa el focus en com encreua les cames (amb tres imatges gegants incloses) o que es parli només de dones com a “esposes de” o a partir de fotografies “sensuals”.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

A part del mencionat, l’aprofundiment en les informacions és mínima, concentrada en un o dos paràgrafs i acompanyada de fotografies d’una qualitat nefasta, amb grans i poques vegades de producció pròpia.

FireShot Screen Capture #229 - 'CatalunyaDiari_cat I El Yoyas i Fayna_ una història d'amor' - catalunyadiari_cat_noticia_22873_el-yoyas-i-fayn
Gran qualitat fotogràfica

Sens dubte, l’única solució que trobo per fomentar un periodisme net i de qualitat comença per deixar de seguir falsos mitjans com Catalunya Diari i potenciar-ne aquells que realment aporten informació de qualitat a la societat per així contribuir a crear una opinió pública lliure.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s