El sensacionalisme de Naciódigital

Sóc sabadellenca i visc a Sabadell i no sabia que a la meva ciutat hi regnés cap tipus de terror. Dit així, sona molt estrany, però és el primer que he pensat quan, mirant Facebook, m’he topat amb aquesta notícia, publicada per NacióSabadell, l’edició local de Nació digital:

terror1

Ha estat quan he fet clic a la notícia que he descobert que en realitat es parlava del Festival de Cine de Terror que s’ha celebrat a Sabadell des del 27 de febrer fins el 5 de març. Ho explicaven al propi subtítol, sí. Però han aconseguit el que buscaven: que com a usuària de Facebook i seguidora del mitjà a la xarxa social fes clic a la notícia.

No és el primer cop que Naciódigital utilitza aquesta estratègia per aconseguir visites. El dia 1 de gener d’aquest mateix any publicava aquest mitjà publicava aquesta notícia:

llums1
“Misteriosos llums apareixen al* cel de Sabadell per Cap d’Any”, n’era el titular

Primer pensament: s’ha detectat un OVNI al Vallès.  La notícia, encara que curta, aclaria els fets, però no ho feia fins el final de la penúltima frase i d’aquesta manera:

“Segons els mateixos testimonis, es movien cap amunt, fet pel qual podria tractar-se d’un llançament coordinat de lampades amb espelmes per celebrar l’entrada al nou any. També es va poder veure el llançament d’un castell de focs artificials, aquests procedents de la zona de Gràcia”

Així doncs, els llums eren en realitat fanalets amb espelmes que s’havien llançat per celebrar l’inici del 2017. Tot i així, el verb poder en condicional no assegurava els fets. Era durant les hores següents quan diverses publicacions de veïns de Sabadell a Facebook i Instagram  corroboraven la celebració de Cap d’Any amb el llançament de fanals. No hauria pogut comprovar Naciódigital abans l’orígen de les llums? Sembla ser que més que una falta de rigor, es tornava a reincidir una vegada més en la cerca desencertada del clic.

El model descentralitzat de Naciódigital, amb diverses edicions, permet obtenir informació de diversos territoris amb més facilitat, fet que resulta positiu a l’hora de potenciar la informació local. D’altra banda, es poden detectar freqüentment publicacions sensacionalistes, que acaben restant professionalitat al mitjà i que, fins i tot, provoquen en algunes ocasions reaccions negatives per part dels seus lectors.

Tal i com indica en el seu primer article la Declaració de Principis de la Professió Periodística, del Col·legi Professional de Periodistes de Catalunya, el periodisme ha d’intentar “Informar de manera acurada i precisa“. Així doncs, totes aquelles informacions que no s’acostin a la “realitat dels esdeveniments amb la màxima fidelitat possible” s’haurien d’evitar per tal de no difondre “conjectures i rumors com si es tractés de fets”.

 

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s