Anem-nos acomiadant de les televisions

ARNALD PRAT. – Dilluns passat, 27 de febrer, coneixíem que els usuaris de Youtube miren un total d’1 bilió d’hores de vídeo cada dia. Com informa la plataforma al seu propi blog, per una sola persona, mirar un bilió d’hores de Youtube requeriria seure davant la pantalla durant 100.000 anys seguits. Per fer-nos-en una idea, és el temps que caldria per travessar la Via Làctea de punta a punta.

L’endemà de fer pública aquesta notícia, que poc o molt reflecteix el món digital al que cada dia estem més endinsats, Youtube va presentar una novetat encara més important: Youtube TVEs tracta d’una plataforma digital que oferirà als usuaris subscrits visualitzar la programació d’uns 40 canals de televisió estatunidencs per 35 dòlars al mes. A més, el compte el podran compartir 6 usuaris, per la qual cosa disminuirà força el preu a pagar.

Amb aquest gir, Youtube, que és propietat del gegant Google des de fa 10 anys, es converteix en un rival encara més potent pels mitjans televisius convencionals. Si Netflix o Hulu ja representen fortes amenaces per a la seva programació de sèries, Youtube TV té la intenció d’absorbir les audiències de tots els productes i “conquerir el futur de la TV”, tal com ho descriu The Business Insider

Els propis creadors expliquen sense embuts què oferiran i perquè: “Els consumidors han deixat clar que volen la televisió en directe sense tantes dificultats. (…) No es volen perdre un bon partit o la seva sèrie preferida perquè no estan a casa. Ens estan dient que volen que la televisió sigui més com Youtube”.

Així doncs, es tracta d’un servei que, a llarg termini, pretén portar les televisions a tots els dispositius en qualsevol moment del dia. La reflexió que sembla pertinent en aquest punt fa referència al futur de la professió periodística. Cada dia són més les eines que s’hauran de tenir en compte a l’hora d’oferir la informació. Potser el contingut no canviarà amb tanta rapidesa, però tot apunta que la forma sí que ho farà. Com s’exposa a la notícia del New York Times, “pocs haguessin dit, després de veure el primer vídeo que es va penjar a Youtube, que el servei podria acabar canviant el panorama mediàtic una dècada després“. I és que els canvis en l’àmbit de la tecnologia són sovint graduals, però sempre constants.

L’aposta de Youtube TV està molt estudiada: la generació coneguda com a Millennials ja consumeix més Internet que televisió, i la societat en general segueix els mateixos passos, tal com assenyala un estudi de Bloomberg a Alemanya. A més, el 2012 un informe de Cisco publicava que 9 de cada 10 millenials consultava el mòbil com a part de la seva rutina matinal. 

1x-1
Segons un estudi de Bloomberg dut a terme a la població adulta alemanya, el 2017 serà el primer any que el consum digital superarà el televisiu. 

Amb tot, la capacitat d’abast de la plataforma és immensa i també ho serà la dels periodistes que treballin darrere la pantalla. Això provocarà, per exemple, canvis en les audiències, la publicitat, el format dels butlletins de notícies i, en general, ens ha de portar a reflexionar sobre el futur del periodisme, tal com ho va fer el Festival Internacional de Periodisme l’abril passat a Itàlia.    

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s