Periodisme masclista

CLARA VICENÇ I ROMAGUERA // El masclisme és present a la nostra societat i, com a conseqüència, en els mitjans de comunicació. Ja sigui en el tractament de les notícies com en els temes escollits, molts cops es pot observar una mentalitat masclista en les informacions. Un clar exemple d’aquesta situació va passar fa uns dies, quan la revista Diariogol va treure una notícia titulada “Los hombres que pasaron por la cama de Shakira antes que Piqué”. Com indica la frase, l’article analitza el currículum amorós de la cantant colombiana, que actualment està sortint amb el jugador del Barça.

noticia

En primer lloc, i encara que l’article estigui escrit per una dona, la informació és masclista pel sol fet de tractar aquest tema. Com es queixava un usuari a Twitter, seria molt difícil veure un resum de la vida amorosa de Piqué abans de conèixer Shakira.

twitter-hater

En segon lloc, el tractament de la informació ja deixa comentaris tant masclistes com “es una gran seductora” (mentre que a Piqué se’l descriu com a “Chico alto, guapo, jovent y deportista”). A més a més, també se la presenta com a una dona submisa i controlada: “la cantante cayó rendida a los pies”, “hizo perder el norte a la cantante por un tiempo”, “el catalán caló tan hondo en ella que rompió con su gran amor”. En canvi, quan es parla de la influència que va tenir la cantant en les seves parelles, no s’utilitzen aquests tipus d’expressions.

c5ntqz2wgacyguw

En tercer lloc, la revista també mostra el seu masclisme en altres aspectes. Per una banda, la llegenda de la foto de la notícia és “Shakira calienta la cama de Rihanna”, fent referència al videoclip que van protagonitzar les dues fa 3 anys. Per altra banda, un dels tuits (ja esborrats) era “Shakira se mezcló en las SÁBANAS de CINCO MACHOS antes de CONQUISTAR a Gerard Piqué”. La transcripció de la frase és literal i, per tant, a primer cop d’ull es podien remarcar les majúscules de “sábanas”, “cinco machos” i “conquistar”. Però no és l’únic cop que la revista utilitza les majúscules per fer un producte masclista. En els casos de sota, hi ha exemples de titulars sensacionalistes i sense cap mena de rigor periodístic.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

El periodisme és el reflex de la societat, un exemple molt clar de la mentalitat que predomina. De fet, una gran entitat com és la RAE encara defineix “sexo dèbil” com a “conjunto de mujeres” i “sexo fuerte” com a “conjunto de hombres”. Una dinàmica que, per tant, és present a la nostra societat però que els periodistes haurien d’intentar de no reproduir.

rae

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s