Fregar la línia de la desinformació

MARINA VINARDELL I TROTA. El passat dia 24 de gener, la Generalitat de Catalunya va enviar una delegació encapçalada per Carles Puigdemont, Oriol Junqueras i Raül Romeva al Parlament Europeu per explicar el procés d’autodeterminació de Catalunya i guanyar suport internacional. La polèmica estava servida. Els mitjans, molt polaritzats en aquest assumpte, van fer de la notícia un tractament molt diferent d’acord amb les diferents línies editorials. Una interpretació diferent dels fets és una condició normal en els diferents mitjans, però sempre i quan s’exposin tots els fets. En aquest cas, els mitjans d’una banda i de l’altra no van donar la informació d’una forma neutral i detallada, fregant la línia de la desinformació.

Per una banda, els mitjans independentistes van donar un bombo excessiu a la notícia. La portada de Vilaweb incloïa fins a quatre notícies sobre el tema destacades en color taronja. Entre elles, hi havia tres cròniques de l’acte que destacaven el gran nombre d’assistents. L’altra peça era un vídeo de l’”Ovació a Puigdemont, Junqueras i Romeva a la sala més gran del Parlament Europeu”. Revisant aquesta portada i aquestes notícies, el lector arribava a la conclusió que l’acte havia estat un gran èxit que havia atret centenars de parlamentaris europeus interessats pel procés català.

vilaweb1
Captura de pantalla extreta de la portada del portal digital Vilaweb el dia 24/1/2017.

Per altra banda, si el lector pretenia informar-se a partir de mitjans contraris a la posició del Govern català, s’enduia una sensació completament diferent. La notícia no apareixia com a fet destacat en portada. A més, els titulars eren completament diferents. L’ABC escrivia “Puigdemont dice en Bruselas que habrá un referèndum ante apenas una decena de eurodiputados”. I destacava al subtítol que cap autoritat rellevant hi havia assistit. També donava gran rellevància a les declaracions de Rajoy: A Puigdemont le han dado en Bruselas el trato que se merecía”.

abc
Captura de pantalla extreta del web del diari ABC el dia 24/1/2017.

 

L’ABC i El País coincidien a destacar que els centenars de persones que havien ovacionat els representants catalans eren, majoritàriament, catalans que havien assistit a l’acte com a convidats. També era una dada rellevant que tan sols hi hagués una desena d’eurodiputats, dada que Vilaweb no tenia en compte. Ara bé, tant El País com l’ABC destacaven que els eurodiputats eren majoritàriament catalans. El terme “majoritàriament” era poc clar. Olor a cremat. I efectivament, dels vint diputats, tan sols uns 5 o 6 eren catalans.

I l’assistència d’uns 15 eurodiputats en un acte d’aquestes característiques és un fet destacable. Qui segueix la política europea sap que aquestes convocatòries tenen una participació molt reduïda, i atrauen l’atenció de molts menys parlamentaris. Però la major part de lectors d’El País, l’ABC o Vilaweb no coneix aquesta dada, i el mitjà hauria d’oferir-la com a eina perquè el públic pugui fer-se una idea sobre la rellevància de la visita. Cal preguntar-se, doncs, quina era la voluntat dels tres mitjans, si informar periodísticament o influir en l’opinió pública.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s