Els observadors a les xarxes socials

Quan un portal informatiu obre un compte a Facebook és per guanyar audiència, sobretot per ampliar el públic més aviat jove. Actualment no hi ha cap mitjà de rellevància que no tingui algun tipus de presència a les xarxes socials. De totes maneres, això pot actuar també en contra del mitjà, perquè Facebook permet una interacció directa de l’audiència, que pot mostrar les inexactituds i els errors periodístics. Anem a fer un petit repàs per alguns comptes de mitjans rellevants, per veure casos on l’audiència actua d’observador.

3/24

captura

En aquest cas podem veure la publicació de la notícia que assegurava que el senyor de 71 anys que havia atracat farmàcies i bancs, havia rebut pena de presó. Els serveis informatius de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals han fet un seguiment bastant exhaustiu del cas i des del primer moment han parlat d’aquest home com a “avi”, fins i tot quan no se sabia la seva identitat. En cap ocasió s’ha especificat si té néts o no, de fet se sap que va dir que robava perquè no li quedava família. Així doncs, anomenar-lo “avi” és, si més no, inexacte i precipitat. En la captura de pantalla podem veure com un usuari de Facebook retreu tot això al mitjà.

La Vanguardia

captura2

Aquesta publicació de La Vanguardia parla del suposat assassinat del germà de Kim Jong-un. Aquí podem veure com els dos comentaris que té el post són crítics amb el mitjà. El primer acusa la pàgina de vendre el vídeo com una “exclusiva”, perquè l’etiqueta d'”inèdit”, quan sembla que hi ha més mitjans que l’an fet públic. D’altra banda, també hi ha polèmica sobre la identitat del mort que apareix en el vídeo i un altre usuari recrimina a la Vanguàrdia que no parli d’això.

RAC1

captura3

Havent vist la versió a les xarxes d’un mitjà televisiu i un escrit, passem a veure què passa amb les ràdios. En la captura en qüestió podem veure com una usuària reivindica que RAC1 no es fes ressó del fet que hi havia menys persones a la manifestació de les que s’esperava. A més a més, una altra persona demana un punt de vista crític amb l’actitud dels manifestants.

Conclusió

A tot això, podem veure com la presència dels mitjans a les xarxes socials pot no jugar a favor d’aquests, ja que reben crítiques constants. De totes maneres, això és bo pel periodisme, perquè facilita que els usuaris més comuns puguin actuar com a observadors de la tasca que realitzen els mitjans.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s