Les conseqüències d’una notícia falsa

PAULA MATEO – El passat 16 de febrer de 2017, La Vanguardia va publicar una notícia on s’assenyalava la falsedat i manipulació d’una informació per part del diari alemany Bild. Aquest periòdic de caire generalista, sensacionalista i d’ideologia conservadora és el que té més tirada al país. A principis d’any va publicar una notícia falsa on s’explicava que la nit de Cap d’Any que donava la benvinguda al 2017 cinquanta refugiats àrabs van cometre diverses agressions sexuals a Frankfurt.

Tenint en compte que just fa un any, al Cap d’Any del 2015, van tenir lloc cinquanta-vuit agressions sexuals a la ciutat alemanya de Colònia, la recent notícia va tenir un gran impacte en l’opinió pública del país. Pel que fa als fets de Colònia, la resposta de la policia i la reacció de la premsa va trigar uns dies a difondre’s i en ser reconeguda. El que podria haver-se interpretat com un acte de respectar el codi deontològic de justícia pel que fa als detinguts, sense tenir en compte si aquests eren immigrants o no, els ciutadans alemanys i, concretament, els cercles d’extrema dreta, ho van interpretar com una voluntat de silenciar o encobrir els atacs per evitar les crítiques en contra de les polítiques de migració del govern alemany, que uns mesos abans havia pressionat als membres de la Unió Europea per acollir una xifra major de refugiats.

Sigui com sigui, aquests fets van ser rebuts per la societat com una dura crítica a la crisi migratòria Europea i va enfortir els discursos xenòfobs, no només a Alemanya, sinó també a altres països de la Unió Europea, com per exemple a Espanya. Els mitjans de comunicació més conservadors van voler remarcar, amb tots els perjudicis que això comporta, la nacionalitat dels agressors i la seva situació d’il·legalitat.

No obstant, un mes més tard dels fets, alguns diaris van aclarir les xifres respecte a les agressions per intentar ser més justos amb la informació i no caure en un discurs xenòfob. El diario.es, per exemple, va remarcar en el seu titular que només tres dels cinquanta-vuit detinguts eren refugiats i en cap cas es determina si aquests provenen de Síria, i El País intenta donar deu claus per entendre la situació en general que difereix molt de les deu claus de La Gaceta.

Recentment, arran de la notícia falsa de Bild d’enguany, La Vanguardia assegura que els testimonis utilitzats per la premsa eren falsos i que aquests fets van ser difosos principalment per cercles d’ultradreta. La policia, a més, ha determinat que les agressions de Frankfurt relatades pel Bild no tenien fonament, ja que una de les suposades víctimes no es trobava a la ciutat aquella nit i un empleat d’un bar de la zona on es van cometre els actes va assegurar al Frankfurter Allgemeine Zeitung que la nit de cap d’any va ocórrer de manera “absolutament pacífica”. Davant d’aquesta informació, el diari Bild ha retirat l’article de la seva pàgina web i el seu director ha demanat disculpes en un missatge a Twitter, però és realment suficient?

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s