Una enquesta dubtosa a El País

ARNALD PRAT.- Res gaire estrany, d’entrada, en el títol i el subtítol. A alguns, però, els pot semblar força obvi que, quan es tracta de votar en un referèndum -qualsevol-, els electors es divideixin: acostuma a passar en votacions on la resposta és dicotòmica i no sembla haver-hi una opció guanyadora clara. Tot i això, El País ja s’ha posicionat amb anterioritat en contra d’un referèndum sobre la independència de Catalunya i, per tant, que posin el focus en l’impacte negatiu que aquest tindria a la societat catalana no és res nou.

Captura de pantalla 2017-02-15 a les 12.54.24.png

Tanmateix, el que no surt fins més endavant a la notícia és qui ha encarregat l’enquesta en qüestió. El cas és que ha estat Societat Civil Catalana (SCC), una associació que neix el dia de Sant Jordi del 2014 com a plataforma contrària a la independència de Catalunya i que busca promoure els lligams de tot tipus entre Espanya i Catalunya.

new-picture
Al final del primer paràgraf de la notícia s’informa d’on prové l’enquesta a la qual es fa referència: l’entitat Societat Civil Catalana.

En principi no hi ha problema en què un mitjà faci ressò d’una enquesta feta per una institució o associació aliena al seu ens. De fet, a la gran majoria de mitjans i també a El País, tot sovint el baròmetre del CIS o les enquestes del Centre d’Estudis d’Opinió de la Generalitat ocupen espais importants de l’edició impresa i digital.

El que aixeca més dubtes en aquest cas és que l’enquesta provingui d’una associació com Societat Civil Catalana. Hi ha diverses raons. D’entrada, es tracta d’una entitat que no només està fortament posicionada en contra de la separació de Catalunya i Espanya, sinó que es va crear amb la voluntat d’aturar el procés independentista. Així doncs, no sembla que pugui tenir cap intenció d’oferir informació poc favorable a la seva causa.

A més, SCC ha estat protagonista de controvèrsies després d’investigacions sobre la presumpta vinculació dels seus membres amb l’extrema dreta o la falta de transparència en el seu finançament. Jordi Borràs ha estat el periodista més implicat en “desemmascarar” l’associació i fins i tot n’ha escrit un llibre.

De totes maneres, l’enquesta no la fan els socis de SCC sinó el Gabinet d’Estudis Socials i Opinió Pública (GESOP), empresa que també treballa pels mitjans de comunicació que li encarreguen enquestes de qualsevol tipus. En aquest sentit, doncs, podria semblar que no hi ha lloc per informacions esbiaixades. Dit això, però, també són sabudes les diverses interpretacions que es poden fer d’unes mateixes dades.

La notícia va durar poc a la portada digital del diari i de seguida va quedar rellevada, potser per les respostes des de les xarxes socials que posaven en relleu la falta de credibilitat de l’associació. Alguns dels usuaris també hi van posar un toc d’humor.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s