El cas Bárbara Rey: més enllà de la premsa del cor

MARTINA ALCOBENDAS -. Durant el passat mes de gener, el mitjà digital OK Diario va publicar un seguit d’exclusives que relacionaven l’ex vedette i actriu Bárbara Rey amb el Rei Emèrit, Joan Carles I. L’interès de la notícia, però, no raïa en l’afer romàntic que presumptament van mantenir el monarca i l’artista. Segons OK Diario, l’Estat va emprar fons reservats per tal de comprar el silenci de Bárbara Rey. L’oferta s’hauria dut a terme per mitjà d’agents del Centre Superior d’Informació de la Defensa (CESID).

La vedette va negar al diari haver rebut cap pagament, i, en canvi, va confirmar que un agent del CESID li havia ofert fins a tres milions d’euros per tal que no parlés a la premsa de la seva relació amb el rei. Contràriament, fonts del CESID citades pel diari asseguraven que el pagament sí que va tenir lloc. A més, OK Diario va publicar uns documents que acreditaven un primer ingrés de 160.000 euros a Rey a través d’una empresa off shore amb seu a Luxemburg. L’exclusiva, doncs, no es basava en meres suposicions.

El cas Bárbara Rey va ser immediatament objecte de debat a la premsa del cor. Tanmateix, els periodistes d’OK Diario insistien en què el rellevant no era la relació sentimental que hi pogués haver hagut entre Joan Carles i Bárbara Rey, sinó el fet que s’haguessin emprat diners públics per tal d’evitar l’ escàndol.

Els dies posteriors a la publicació de l’exclusiva, diaris com El Español, Eldiario.es o El Mundo van fer-se’n ressò. Altres, com El PaísLa Vanguardia o RTVE van mantenir-se’n al marge. Hom podria pensar que aquesta decisió obeïa a la voluntat d’ambdós mitjans de no tractar assumptes relacionats amb la premsa rosa. Però en el cas de La Vanguardia, un diari que ha virat la seva línia editorial a Internet per tal de guanyar audiència, aquest argument sembla poc plausible.

captura-de-pantalla-2017-02-05-a-les-19-29-43
La pàgina de cerques d’ EL PAÍS no dóna cap resultat relacionat amb la notícia.
captura-de-pantalla-2017-02-05-a-les-19-51-53
La pàgina de cerques d’ RTVE no dóna cap resultat relacionat amb la notícia.

Tot canvia quan l’assumpte arriba al Congrés. El 26 de gener el diputat d’En Comú Podem Joan Mena presenta a la Mesa una pregunta sobre el cas. La Mesa la tomba. El diputat d’IU Ricardo Sexto ho torna a intentar, però rep la mateixa resposta. Inexplicablement, El País, La Vanguardia o RTVE segueixen sense donar cap informació sobre el cas, ni tan sols sobre la seva vessant política. La Vanguardia dedica una notícia al tractament del cas al programa “Sálvame”. Això es deu, tanmateix, al seguiment que el diari fa dels programes de les cadenes de Mediaset des que l’empresa mediàtica va comprar accions del Grup Godó.

la-vanfuardia
Resultats de la cerca de “Bárbara Rey” a La Vanguardia.

Informar o no informar sobre les exclusives publicades per la competència és una decisió que és lícit que cada mitjà prengui segons li sembli més convenient. Ara bé, quan aquesta informació transcendeix l’espai mediàtic i passa a formar part del debat polític, no informar deixa de ser una opció. Quan això no succeeix, cap preguntar-se si, contràriament al que es predica, la monarquia segueix sent un tema tabú als mitjans de comunicació. Aquesta omissió del deure a informar, segurament el primer de la premsa, és encara més greu en el cas dels mitjans públics.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s