Un ball de dades

ARIADNA BRUGUERA – El dissabte 28 de gener Pedro Sánchez anunciava que es presentarà com a candidat a les primàries del PSOE per “liderar el projecte col·lectiu” (en paraules del polític). Gran part dels mitjans del país van fer-se ressò de l’anunci i, naturalment, van cobrir la notícia. Si bé es cert que ni la objectivitat ni la veritat absolutes existeixen, aquest fet no implica que als periodistes no se’ls pugui exigir que tota la informació que publiquin sigui veraç.

El primer article del Codi Internacional d’Ètica Periodística de la UNESCO estipula:

“El dret del poble a una informació verídica. El poble i les persones tenen el dret a rebre una imatge objectiva de la realitat per mitjà d’una informació precisa i completa (…)”.

Del precepte se’n desprèn el dret dels ciutadans de tenir la certesa que la informació que consultaran serà el màxim precisa possible. En el cas mencionat de la candidatura de Sánchez, però, semblava que l’exercici de contrastació de la informació no s’havia fet correctament per part d’alguns redactors: el número d’assistents a l’acte del socialista variava depenent del diari que es consultava.

El diari Ara, en el seu portal web, publicava que el candidat s’havia adreçat a centenars de militants” a la localitat sevillana de Dos Hermanas. La poca precisió de les dades dificultava la feina al lector a l’hora d’avaluar l’èxit d’assistència a l’acte.

ara

Captura de pantalla de la notícia de l’anunci de Pedro Sánchez publicada el 28 de gener de 2016 a la web del diari Ara.

La Vanguardia, al seu torn, apostava per donar una informació més exacta al lector, i assegurava que “… ha proclamado ante los 2.000 afines que le han mostrado su apoyo”. El diari acompanyava l’escrit amb un vídeo-resum dels arguments més destacables de Perdo Sánchez, però en cap moment s’enfocava al públic i no es podia corroborar la certesa del número esmentat.

la-vanguardia

Captura de pantalla de la notícia de l’anunci de Pedro Sánchez publicada el 28 de gener de 2016 a la web del diari La Vanguardia.

El Mundo també va dedicar un espai de la portada del seu portal web a les novetats del PSOE. En el cos del text s’indicava que els organitzadors preveien que assistissin a l’esdeveniment unes 700 persones, però finalment la resposta de la militància va ser major i es va acabar comptant amb “cerca de un millar” d’assistents.

el-mundo

Captura de pantalla de la notícia de l’anunci de Pedro Sánchez publicada el 28 de gener de 2016 a la web del diari El Mundo.

Finalment, Eldiario.es apostava per quedar-se a mig camí entre el que asseguraven els dos últims diaris esmentats, anunciant que s’havia celebrat un míting amb més de 1.500 persones. De la mateixa manera que El Mundo, es feia èmfasi en el fet hi havia assistit “el triple de las (personas) que se había calculado”.

eldiario-es

Captura de pantalla de la notícia de l’anunci de Pedro Sánchez publicada el 28 de gener de 2016 a la web de Eldiario.es.

Una mateixa notícia, quantitat variable d’assistents segons el mitjà que es consultés. La incògnita rau en trobar la manera de poder saber del cert quants militants van escoltar a Dos Hermanas al candidat a les primàries del PSOE.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s