Els esports: terreny d’homes

CRISTINA ALONSO // Els centres d’alt rendiment i les millors acadèmies esportives formen part del dia a dia de milers d’esportistes, tant homes com dones. De totes maneres, sembla ser que les dones no interessen prou als mitjans de comunicació (o potser, als propis espectadors). La presència d’aquestes a la secció d’esports dels informatius televisius és ben reduïda, així com a la resta de plataformes del mercat periodístic.

Observacions a simple vista

Iniciem l’anàlisi partint d’un dilluns qualsevol i seguidament passem a fixar-nos en el pes que té la informació esportiva femenina a l’informatiu de dissabte. Partint de l’observació realitzada a les cadenes públiques TVE i TV3 el dilluns 16 de gener i el dissabte 21 del mateix mes, en ambdós casos l’edició del vespre, s’observa que l’informatiu espanyol no dedica cap part del seu temps a les esportistes.

Pel que fa a la cadena catalana, dedica:

  • Mig minut a Laia Sanz, és a dir, un 5% del temps dedicat a la secció el dilluns 16.
  • Uns 10-15 segons a l’esquí femení el dissabte 21. Representa un 2,5% del temps dedicat als esports.

 

Pel que fa a les cadenes privades més populars (Telecinco, Antena 3, Cuatro i La Sexta), cap d’elles dedica cap tipus d’espai a l’esport femení durant els dies assenyalats. D’altra banda, Antena3 i La Sexta sí que dediquen força temps a l’edició del migdia a parlar notícies de caire sensacionalista i relacionada indirectament amb els esports, com és la baralla entre els pares de dos jugadors d’un equips infantils de Les Canàries (minut 6.43).

minuts-dones
Minuts dedicats a l’esport femení durant els informatius dels dies 16 i 21 de gener (menys el cas de Telecinco, que només disposàvem dels de dues setmanes abans). Font: elaboració pròpia.

 

La invisibilització de la dona

L’estudi del periodista José Luis Rojas apunta a que el tractament des d’una perspectiva androcèntrica de la informació esportiva es deu a l’herència patriarcal de la nostra societat. A més, no només senyala com a preocupant el silenci mediàtic que hi ha al voltant de la qüestió, sinó que també el fet que es recorri constantment a tòpics i estereotips que reforcen les desigualtats entre homes i dones.

En la mateixa línia, el Consell de l’Audiovisual d’Andalusia va remarcar en un informe l’any 2008 la necessitat de capgirar aquesta tendència per tal que la societat pugui veure l’esport com una pràctica per a tots els públics i no només com una qüestió masculina. Així doncs, cal potenciar els valors de difusió de l’esport per sobre d’interessos econòmics.

esports
S’estima que només un de cada 20 minuts d’informació esportiva va dedicada als esports femenins. Font: elaboració pròpia.
Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s