Curar el periodisme

EUGÈNIA GÜELL. Diuen que més val prevenir que curar, però pel que sembla, el periodisme actual s’ha de curar: La BBC ha anunciat aquesta setmana que ha creat un departament integrat per periodistes que només es dedicaran a contrastar i verificar les notícies. Si busquem a la viquipèdia és probable (i assumim) que hi hagi errors. Però la informació d’un mitjà de comunicació, com a premissa principal de la democràcia, ha de permetre formar els ciutadans perquè puguin decidir lliurement en base uns fets veraços. Les notícies falses i manipulades, i encara més quan es produeix el mimetisme entre mitjans van, doncs, en contra de la democràcia. I quan al mimetisme, a més, se li afegeixen les xarxes socials per fer-ne difusió massiva, l’error encara és pitjor. Per internet circulen falsedats, les quals la CBS News va concretar en un article que les notícies vertaderes es barregen, sobretot al Facebook, amb notícies de webs que no tenen tanta fiabilitat però estan relacionades amb la mateixa temàtica.

Per aquest motiu, cada vegada són més importants els verificadors de notícies, i el departament de la BBC no és el primer que hi ha. Existeix el web Fact Check, que es dirigeix als votants dels Estats Units que volen “reduir el nivell de confusió i decepció” i augmentar “el coneixement públic i la comprensió”, segons s’explica en el web. Així doncs, es declaren no partidaris de cap partit i sense ànim de lucre. I és que durant les eleccions dels EUA es van publicar molts articles amb exageracions, o amb informació no verificada que van provocar confusions i evidentment, van contribuir en la decisió del vot del ciutadà. Una evidència, una vegada més, del poder de la premsa: hauria d’explicar la realitat, però a vegades la crea. És en aquests casos quan la credibilitat dels mitjans disminueix, de manera que el principal objectiu del periodisme és traït i deixa de tenir sentit. En la mateixa línia, hi ha la Federació First Draft News, que diàriament treballa, no només en els mitjans en si, sinó també a les xarxes socials per a donar consells i recursos de verificació essencials per ser crític amb les notícies i la informació que circula per internet.

Així doncs, que la BBC hagi creat aquest departament per verificar la informació és una bona notícia i un exemple a seguir, és clar. Però alhora, crea una alarma i no ens pot fer obviar ni oblidar que el periodisme hauria de ser intrínsecament veraç, comprovat i verificat. Hauríem de prevenir, no de curar.

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s