Els nens: únics culpables del ‘bullying’?

MARTINA ALCOBENDAS -. El passat dia 18 de gener, la cadena Telecinco va incloure una peça sobre l’assetjament escolar a l’edició de migdia dels seus informatius. Concretament, la peça es feia ressò de la campanya que Mediaset ha impulsat dins de Doce meses, doce causas, projecte social del grup mediàtic que té com a finalitat donar difusió a reivindicacions d’interès general.

Captura de pantalla 2017-01-20 a les 17.43.03.png
informativostelecinco.com es pot consultar la peça emesa el dia 18/01

El bullying és un tema recurrent als mitjans de comunicació des de fa uns mesos. Aquesta mateixa setmana es feia públic el suïcidi d’una jove murciana de 13 anys víctima d’ assetjament escolar. Per altra banda, el cas d’Alan o el de la menor que va patir un despreniment de ronyó després de ser agredida al pati de l’escola han posat de relleu la dramàtica situació que un de cada deu alumnes viu als centres educatius d’arreu del país. Molts d’aquests casos han evidenciat la manca de compromís d’algunes escoles i instituts en relació a l’assetjament i les seves conseqüències. Aquesta és una de les principals queixes de famílies i víctimes.

No obstant això, la campanya de Mediaset i el tractament que se’n fa als informatius de migdia opta per posar el focus en el nen, i no en l’entorn social o l’escola. El nen que és testimoni de l’agressió als seus companys és l’únic destinatari de la campanya. Se l’anima a “ser valent”, a “no tenir por al dolent”. De la figura de l’ agressor no se’n parla; a la víctima se la presenta com algú que necessita ser salvat, però no per la seva família o els seus professors, sinó pels seus propis companys. El framing de la problemàtica del bullying és clar: és un problema de nens i per a nens.

No sembla que aquesta sigui, però, l’opinió dominant entre els experts. El psicòleg José María Avilés Martínez, un dels especialistes en assetjament escolar de més renom a Espanya, descriu d’aquesta manera la naturalesa dels casos de bullying que tenen lloc a les aules:

“El bullying no es un fenómeno aislado en el espacio y en el tiempo, sino que tiene continuidad como conducta en un antes y un después en los comportamientos de los individuos y de los grupos. El bullying es una más de las conductas que el fenómeno del acoso tiene y que se expresa entre iguales, en el marco espacial y temporal de los contextos escolares”. Consulta l’article sencer.

Cal tenir en compte dues qüestions: la primera, que l’audiència dels informatius de Telecinco és essencialment adulta; la segona, que són els adults, més que no pas els nens, els que tenen al seu abast els mitjans necessaris per actuar contra la violència a les aules. Per això és especialment problemàtic enquadrar i presentar el bullying als espais informatius com un problema aïllat, que ha de ser resolt sense ajuda externa ni intervenció dels adults (siguin pares o mestres).

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s