Segons El Punt Avui, Trillo és Marine Le Pen

ALBA JUANOLA  |  Federico Trillo, el que era l’ambaixador d’Espanya al Regne Unit, va convocar el 12 de gener als mitjans per anunciar la seva dimissió. Una dimissió que ja havia sigut demanada pels partits de l’oposició i els familiars de les víctimes. Va haver de deixar el càrrec perquè era el Ministre de Defensa en el moment en què es va produir el polèmic accident del Iak-42, tot i que va dir que ja feia temps que havia demanat ser rellevat.

El Punt Avui online va publicar dues notícies fent-ne referència. La primera, del mateix 12 de gener a les vuit del vespre, era un comunicat d’agència acompanyat d’una fotografia del protagonista. Tot i així, no van publicar la transcripció literal de les declaracions de Trillo – que no va admetre preguntes–, tal i com va fer La Razón. Hores més tard, a les dues de la matinada, El Punt Avui va publicar una altra notícia, aquest cop redactada per la redacció del diari, però amb un error. La fotografia que acompanyava el text era de Marine Le Pen, la candidata d’extrema dreta a les eleccions franceses. És a dir, no tenia cap tipus de vinculació amb la informació proporcionada i, per descomptat, no sortia mencionada a la notícia. Almenys el peu de foto sí que corresponia a la imatge: “Marine Le Pen en la presentació de la seva campanya cara les eleccions franceses / Foto: AP”.

 

Captura de pantalla 2017-01-18 a les 19.12.17.png
Captura de pantalla de la notícia d’El Punt Avui

 

Dit això, passem a analitzar els textos d’ambdues notícies. En el següent quadre es poden comparar i veure que pràcticament eren idèntiques una amb l’altre.

comparació noticies.jpg
Quadre comparatiu d’elaboració pròpia

 

Els temes que estan tractats de la mateixa manera tenen el mateix color i el que està en vermell són errors. Només trobem equivocacions en la notícia d’agència: el primer és una falta ortogràfica perquè han escrit Trillo sense majúscula i el segon és una informació errònia perquè diu que en l’accident d’avió van morir 62 militars espanyols i realment van ser 42, a més dels 15 membres de la tripulació ucraïnesa.

Pel que fa a les frases subratllades, són les úniques afirmacions que la redacció d’El Punt Avui va afegir a la notícia d’agència quan la va publicar a la matinada del dia següent. Una és la correcció del nombre de morts i l’altre unes declaracions publicades per El País sobre el respecte no ofert cap a les víctimes de l’accident i el seus familiars.

Arribats a aquest punt ens podem preguntar si la immediatesa de les xarxes socials fa que haguem de publicar teletips d’agència que contenen errors, per haver de publicar hores més tard la mateixa notícia reeditada amb un error encara major a primer cop d’ull. A la notícia de les vuit del vespre, si més no, la fotografia era de Federico Trillo.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s